Jak optymalnie wykorzystać swój czas?
Jak optymalnie wykorzystać swój czas?
autorem artykułu jest Paweł Lenar
Czy zastanawiałeś się jaką wartość ma Twój czas? W zasadzie czas jest wszystkim co każdy z nas posiada. Czas ma wielką wartość, ale jest ograniczony. W danej chwili możemy koncentrować się na wykonywaniu jednego zadania. Jeśli chcemy osiągać dobre wyniki w pracy i cieszyć się życiem osobistym należy dobrze planować swój czas.
Zarządzanie sobą w czasie to w rzeczywistości zarządzanie własnym życiem. Od wyboru czynności, które będziesz wykonywał każdego dnia zależy Twoja przyszłość, to co uda Ci się osiągnąć.
Jest wiele metod organizowania i planowania czasu. Jedną z nich bardzo popularną jest posiadanie organizatora zadań na przykład w postaci kalendarza z rozpisanymi godzinami, gdzie zapisujemy czynności, które chcemy wykonać. Wygląda to tak, że spisujemy wszystkie zadania do wykonania i wpisujemy je do kalendarza. Mam znajomych, w kalendarzach których każdy dzień podzielony jest na 15 minutowe bloki czasu! Metoda organizowania czasu przy pomocy kalendarza jest bardzo dobra, ale ma jedną wadę. Okazuje się, że zazwyczaj zadań do wykonania jest więcej niż mamy czasu. Jeśli na dany dzień zaplanujesz za dużo czynności, musisz się śpieszyć. Zdarza się, że wykonanie pewnych czynności zajmuje więcej czasu niż się na nie przewidziało. Sprawy do załatwienia zaczynają się nawarstwiać. Powoduje to zdenerwowanie i ciągłą walkę z czasem. Taki styl życia nie jest przyjemny.
W 1987 roku włoski socjolog i ekonomista Vilfredo Pareto w wyniku analizy prowadzonych przez siebie badań doszedł do bardzo interesujących wniosków. Stwierdził on, że 20% obywateli Włoch jest w posiadaniu 80% majątku. Okazało się, że ta sama zależność jest widoczna również w wielu innych dziedzinach życia. Dla nas ważny jest jeden wniosek: około 20% czynności wykonywanych każdego dnia przekłada się na mniej więcej 80% uzyskiwanych wyników. Oznacza to, że jeśli będziesz koncentrował się na wykonywaniu tych dwudziestu procent najważniejszych czynności to pozwoli Ci to zwielokrotnić uzyskiwane rezultaty pracy.
Opracowałem metodę, dzięki której w 5 krokach można podnieść swoją wydajność w zarządzaniu sobą w czasie. Poniżej napisałem co można zrobić.
5 kroków do optymalnego wykorzystania czasu:
1. Wyznacz co jest Twoim celem, w czym chcesz się specjalizować i co daje Ci największą satysfakcję?
2. Zrób analizÄ™ – jakie sÄ… kluczowe czynnoÅ›ci, które musisz wykonywać aby osiÄ…gnąć zamierzone rezultaty?
3. Jaka jest jedna najważniejsza umiejętność, której opanowanie w największym stopniu pomoże Ci uzyskiwać lepsze rezultaty w pracy i codziennej aktywności?
4. Zapisz na papierze swoje priorytety i kluczowe czynności, których wykonanie będzie miało największy wpływ na realizację Twoich zamierzeń.
5. Przygotuj plan działania, pracując ze swoim osobistym kalendarzem. Wyznacz konkretne bloki czasu, godziny, w których będziesz każdego dnia wykonywał zaplanowane czynności. Pamiętaj, że 80% Twojego czasu pracy musi być przeznaczone na realizację priorytetów i naukę najważniejszej dla Ciebie umiejętności.
Główne przeszkody, które mogą się pojawić:
1. SkÅ‚onność do zwlekania – to najczÄ™stszy problem. Zamiast zajmować siÄ™ tym co jest priorytetem, co jest najważniejsze, szukamy tematów zastÄ™pczych i przesuwamy w czasie wykonanie wÅ‚aÅ›ciwego zadania. JeÅ›li zaczynasz odczuwać ochotÄ™ na odÅ‚ożenie na później ważnej czynnoÅ›ci, musisz od razu zareagować i zmusić siÄ™ do robienia tego co istotne.
2. ZniechÄ™cenie – każdego z nas czasami to dotyka. Kiedy coÅ› nie wychodzi, gdy czujemy siÄ™ zmÄ™czeni i sprawy nie ukÅ‚adajÄ… siÄ™ po naszej myÅ›li, najlepszÄ… metodÄ… na zmianÄ™ tego stanu jest ciężka praca.
3. Niechciane nawyki – czÅ‚owiek jest niewolnikiem swoich nawyków. Możemy mieć dobre albo zÅ‚e nawyki. ZÅ‚ym nawykiem, który może dawać o sobie znać w trakcie dokonywania zmian w organizacji czasu jest skÅ‚onność do wykonywania maÅ‚o istotnych zadaÅ„ w pierwszej kolejnoÅ›ci. Na szczęście nawyk można zmienić. Potrzebne jest tylko regularne powtarzanie pożądanych czynnoÅ›ci, przez dÅ‚ugi okres czasu.
4. Dążenie do perfekcji – to bardzo duża wada. JeÅ›li chcesz każdÄ… czynność, którÄ… wykonujesz robić idealnie, od poczÄ…tku do koÅ„ca bez żadnych potknięć, to daleko nie zajdziesz. Prawdziwy Å›wiat nie jest idealny. Daj sobie przyzwolenie na robienie błędów i potkniÄ™cia. ZaoszczÄ™dzi to sporo stresu i pozwoli zapobiec zniechÄ™ceniu.
To już wszystko, zachęcam aby sprawdzić metodę 5 kroków w swojej codziennej aktywności.
--
Pozdrawiam,
Paweł Lenar
PS.
Jeśli interesujesz się sztuką prezentacji odwiedź moją stronę i zapisz się na darmowy biuletyn: www.SekretyPrezentacji.pl
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Truskawki
Ochrona wynagrodzenia za pracÄ™
5 skutecznych metod na zimowanie ukochanych pelargonii
zostań kierowcą
Czy położenie hotelu jest najważniejsze?